Article-cluster size (# of articles)
new weight
old weight
lower/upper
Articles count
Total similarity
Avg. similarity
Total chr length
Sentence # average
Sentence # variation
34
14.11
17.38
12.59/2.25
34.00
7.81
0.23
2366.00
1.00
0.00
All clustering variants
Old ranking - len = 34
53 ■ 0.99/0.01 ■ 4 ■ 63.5
Best clustering variants
53 0.99/0.01 4 63.5
12:30 h 17-Jun-2025
  • To je, navodi Blumberg, podstaklo zabrinutost u vezi sa izvoznim tokovima iz tog regiona.
  • ◉ Tankeri počeli da izbegavaju rute u zoni konflikta
11:08 h
  • Razmena projektila Izraela i Irana probudila je strahove da bi Iran mogao da pokuša da zatvori plovni put kroz Ormuski moreuz, poznat po tranzitu nafte.Oko petina sirove nafte na planeti prolazi kroz kanal koji je u najužoj tački širok 40 kilometara.Iran bi mogao da uzme u razmatranje zatvaranje moreuza, prema rečima komandanta iranskih mornaričkih snaga.Bivši šef britanske obaveštajne službe MI6 ser Aleks Janger rekao je za BBC da bi to mogao da bude najgori mogući scenario.„Zatvaranje Moreuza bi očigledno napravilo ogroman ekonomski problem imajući u vidu efekat koji bi to imalo na cenu nafte", rekao je on. Atta Kenare / Getty Images Iranski vojnici učestvuju u Nacionalnom danu Persijskog zaliva u Ormuskom moreuzu Koliko nafte prolazi kroz Ormuski moreuzAmerička Uprava za energetske informacije (EIA) procenjuje da je kroz moreuz u prvoj polovini 2023.
  • Može li Iran da zatvori Ormuski moreuz i kako bi to uticalo na svet
18:00 h 16-Jun-2025
  • | 16.06.2025 Foto 1: Fotografija dronom iz vazduha snimljena u sumrak 22. maja 2025.
  • Od objektiva do sočiva: Prekogranična ruta novih energetskih vozila između Kine i Centralne Azije
13:52 h
  • Najnoviji sukob Izraela i Irana mogao bi značajno da se odrazi na globalno finansijsko tržište.Cena nafte je odmah naglo porasla, ali je posle razmene raketnih i bespilotnih napada tokom vikenda, cena sirove je pala.
  • Hoće li cene nafte otići u nebesa zbog sukoba Izraela i Irana
08:00 h
  • Pad indeksa na azijskim tržištima zbog sukoba Izraela i Irana Pad indeksa na azijskim tržištima zbog sukoba Izraela i Irana: Investitori pažljivo prate situaciju Cena nafte raste usled eskalacije sukoba između Izraela i Irana.
  • Pad indeksa na azijskim tržištima zbog sukoba Izraela i Irana
20:30 h 15-Jun-2025
  • Egipatski indeks EGX 30 pao je za čak 7,7 odsto, pre nego što je ublažio gubitke na 4,6 procenta.
  • Egipatski berzanski indeks dostigao gubitak od 7,7 odsto
09:00 h
  • Loša nedelja za Wall Street zbog sukoba Izraela i Irana: Porasle cene nafte Loša nedelja za Wall Street zbog sukoba Izraela i Irana: Porasle cene nafte Pozitivni signali iz kinesko-američkih trgovinskih pregovora doprineli su kratkoročnom rastu tržišta. Blaga inflacija potrošačkih cena i podatak o proizvođačkim cenama dodatno su uticali na nestabilnost indeksa.
  • Loša nedelja za Wall Street zbog sukoba Izraela i Irana: Porasle cene nafte
021

Iranska vojska ima čitav niz vojnih plovila, među njima i glisere Koje zemlje bi bile najteže pogođene zatvaranjem moreuza?Istraživanje analitičara ukazuje na to da Saudijska Arabija kroz Ormuski moreuz izvozi oko šest miliona barela sirove nafte dnevno – više od bilo koje susedne zemlje.Kina, Indija, Japan i Južna Koreja su među glavnim uvoznicima sirove nafte koja prolazi kroz njega.EIA procenjuje da su 2022.

godine oko 82 odsto sirove nafte i kondenzata - tečni ugljovodonik male gustine koji obično nastane od prirodnog gasa - što napuštaju moreuz išli za azijske zemlje.Šesnaestog aprila 2025, samo tri dana pre izraelskog raketnog napada na iransku protivvazdušnu odbranu, zvanična iranska novinska agencija IRNA citirala je južnokorejskog predsednika Juna Suka Jeola, koji je rekao da 60 odsto snabdevanja naftom u njegovoj zemlji prolazi kroz Ormuski moreuz.EIA kaže da SAD iz moreuza uvoze oko 700.000 barela sirove nafte i kondenzata dnevno – otprilike 11 odsto njenog ukupnog uvoza nafte i tri odsto njene potrošnje benzina.Zajednički udeo Evrope u nafti koja se prevozi kroz moreuz čini se da je manji od milion barela dnevno.U svetlu ovoga, izgleda da arapske i azijske zemlje mogu da izgube od potencijalnog zatvaranja Ormuskog moreuza više nego Sjedinjene Države ili evropske sile, koje su se u najskorijem sukobu politički svrstale uz Izrael.Veliki broj azijskih zemalja neguju dobre ili čak bliske odnose sa Iranom.Uticaj Kine CFOTO / Future Publishing via Getty Images Kineske rafinerije Kina je jedan od najvećih potrošača nafte koja prolazi kroz Ormuski moreuz.Značajni segment ove nafte Iran prodaje po cenama ispod svetske tržišne vrednosti – vitalna ekonomska slamka spasa koja pomaže Teheranu da se izbori sa bolnim američkim sankcijama.Kao veliki potrošač iranske nafte, izuzetno je malo verovatno da će Peking pozdraviti bilo kakav rast cena nafte ili ometanje transportnih ruta.Može se očekivati da Kina iskoristi puni diplomatski potencijal da spreči zatvaranje ovog vitalnog energetskog koridora.Anas Alhadži, partner u energetskoj konsultantskoj firmi Autluk Advajzors, rekao je za CNBC da bi zatvaranje Ormuskog moreuza verovatno naudilo iranskim saveznicima više nego njegovim neprijateljima.„Iranci ne žele da urade nešto što bi najpre naudilo njima samima", rekao je on. Chip Hires via Getty Images Kroz Ormuski moreuz se prevozi oko petine svetske nafte Da li alternativne rute mogu da zaobiđu blokadu?Stalna pretnja zatvaranjem Ormuskog moreuza tokom godina je navela zemlje koje izvoze naftu u Zalivskoj oblasti da razviju alternativne izvozne rute.Prema izveštaju EIA, Saudijska Arabija je aktivirala naftovod Istok-Zapad, 1.200 kilometara dug cevovod koji može da prebaci pet miliona barela sirove nafte dnevno.Saudijska Arabija je 2019. 021

Danas

Norbert Schiller via Getty ImagesIranske vojne sposobnostiDva dana pre nego što je u izraelskom vazdušnom napadu na Teheran poginuo general-major Husein Salami, tadašnji komandant Iranske revolucionarne garde (IRGC) je posetio pomorske jedinice razmeštene u Ormuskom moreuzu.Posetio je Persijski zaliv i njegovo okruženje kao jednu od najkritičnijih odbrambenih zona Islamske republike.Konkretno je istakao brza plovila za lansiranje projektila sposobna da pređu 10 kilometara za manje od tri minuta.

NurPhoto via Getty ImagesGlavni komandant Islamske revolucionarne garde general-major Husein Salami poginuo je u izraelskom raketnom napadu na Teheran 13. junaGeneral Salami je rekao da bi u odbrambenim operacijama bili korišćeni ovo plovilo za brze napade, teži borbeni brodovi i rakete.On je takođe izdvojio protiv-brodske pomorske mine kao „jedno od najodlučnijih oružja u pomorskim bitkama“.Salami je rekao da su pomorski dronovi prošireni „u pogledu dometa, sposobnosti i raznolikosti misija“.Šta predviđaju analitičari?Da bi jedan od najefikasnijih načina za zaustavljenje oko 3.000 brodova koji svakog meseca prolaze ovim plovnim putem bilo postavljanje mina, koristeći brodiće za brzi napad i podmornice.Iranska redovna mornarica i mornarica Islamske revolucionarne garde mogle bi potencijalno da pokrenu napade na inostrane ratne brodove i trgovačka plovila.Međutim, veliki vojni brodovi bi mogli zauzvrat da postanu lake mete za izraelske ili američke vazdušne napade.Iranski gliseri su često naoružani protivbrodskim raketama, a zemlja takođe poseduje čitav dijapazon površinskih plovila, polu-podmornica i podmornica.Internet stanice za praćenje pomorskog saobraćaja koje koriste satelitske snimke trenutno prijavljuju skorašnje pokrete iranskih vojnih brodova blizu južne morske granice zemlje. Danas