Article-cluster size (# of articles)
new weight
old weight
lower/upper
Articles count
Total similarity
Avg. similarity
Total chr length
Sentence # average
Sentence # variation
36
4.04
5.95
17.27/0.90
36.00
2.88
0.08
2194.00
1.00
0.00
All clustering variants
Old ranking - len = 36
71 ■ 0.99/0.01 ■ 4 ■ 79.9
Best clustering variants
71 0.99/0.01 4 79.9
Danas

godine započelo snimanje na Long Ajelndu i u Vankuveru.„U originalnoj priči, smrt je bila sila koja je preuzela kontrolu nad detektivom koji istražuje slučaj“, objašnjava Redik.„Saznajete da mu je srce stalo istovremeno kad se desila avionska nesreća, tako da je esencija smrti ušla u njega i sad on ubija preživele iz nesreće.“Ali što se tiče Krega Perija, koji je radio na svakom filmu iz serijala, on je želeo da se film usredsredi na „ukrštanje svih slučajnosti i pitanje ‘šta bi bilo kad bi bilo'“ iz originalnog sinopsisa na tri strane.„Svako je u nekom trenutku života doživeo osećaj već viđenog ili ona neobičan, neprijatni osećaj da će se desiti nešto loše“, kaže on za BBC.„Ili, nasuprot tome, kad zamalo izbegnete smrt, pa počnete da se pitate, da nisam skrenuo levo već desno, možda bih sad bio mrtav.“Pošto je suštinu sačinjavao toliko sumoran fatalizam, ubačen je nestašluk da bi se napravila ravnoteža čim su iskusni autori Dosijea Iks Džejms Vong i Glen Morgan uskočili u priču.Oni su pretvorili smrt u mnogo razigranijeg lika preko njegovih detaljnih planova za ubistvo, inspirisanih slavnim crtežima pokojnog američkog ilustratora Ruba Goldberga „njegovih uređaja lančane reakcije“ – izmišljenim invencijama „gde A mora da pogodi B, koji mora da pogodi C, koji mora da pogodi D, u savršenom sledu da bi mašina proradila“, kaže Peri.A opet studio nije mogao da zamisli antagonistu kog ne možete da vidite.„Obično imate Fredija, ili Džejsona, ili neku vizuelizaciju protiv koje protagonisti moraju da se bore, tako da me je studio naterao da ubacim tog pravog anđela smrti u scenario“, priseća se Redik.Ideja je bila da se pojavi fizička figura da bi iz senke začikavala protagonistu Aleksa (Devon Sava), kome se javio loš predosećaj.Srećom po Redika, Vong i Morgan su pružili otpor i na kraju je bilo po njihovom, sa originalnom vizijom smrti kao apstraktne sile koja postaje opipljiva samo preko elementarnih nepogoda, kao što su nalet vetra ili curenje vode, koje su naznačavale prisustvo smrti i njene fatalne mahinacije.„Želeli smo da to ostavimo u okviru prirodnijih elemenata, koji su sastavni deo arsenala koji smrt koristi“, kaže Peri.„Dakle, voda, vetar, struja, prosta erozija zemlje, gravitacija – sve su to stvari kojima je smrt imala lak pristup, da bi manipulisala neživim predmetima.“U Nasleđima, personifikacija smrti je još više uznapredovala, kada su filmadžije počele da koriste AJMEKS kamere da bi publici pokazali da je smrt stigla.„I u ovako snimljenoj verziji filma, perspektiva smrti se proširi na ekranu.„Svaka scena u kojoj stigne smrt, prelazimo na AJMEKS da možete da osetite smrt kako dolazi sa svakim krupnom planom svakodnevnih predmeta“, kaže ko-režiser Adam.Učiniti nešto banalno zlokobnim bilo je ključno za „traumatizujući faktor“ Poslednje ekskurzije, kako to kaže Peri, sa svime, od šolja za kafu do trimera za dlake u nosu što može da postane potencijalna pretnja, ali to nije uvek bilo lako izvesti.„Učiniti da redosled nesrećnih slučajeva funkcioniše prilično je teško“, kaže Peri, „jer kad kreativno osmislite nešto, morate da zamislite kako će sve te stvari da se sudaraju jedna s drugom na uverljiv način da publika ne bi bila izbačena iz trenutka.“Ono što pokreće ove scene je dramska ironija svesti publike da, bilo da ste u zubarskoj stolici ili u solarijumu, likovi nisu svesni da se nalaze u središtu smrtonosne zamke.„Publika zna da nešto u prostoriji manipuliše elementima, tako da istog momenta počinju da se poistovećuju sa likovima, pokazujući na ekran i vrišteći.„I tako vi gledate u konzervu tunjevine i posle dva ili tri kadra, to više nije konzerva tunjevine, to je instrument smrti“, dodaje Peri.Prebacivanje glavnih likova sa odraslih na tinejdžere, bio je ključni element atraktivnosti prve Poslednje ekskurzije.Tinejdžerski horor u to vreme je bio glavna stvar i već prepoznatljivi glumci kao što su Sava, Ali Larter iz Varsity Blues, Ker Smit iz Dosonovog sveta i Šon Vilijams Skot iz Američke pite bili su magnet za mlađu publiku.„Gledala sam Devona Savu u Zaludnim rukama„, kaže Čajer, misleći na horor komediju iz 1999.

godine koju je glumac snimio neposredno pre toga.„I zato kad sam saznala da glumi i u Poslednjoj ekskurziji, želela sam da je gledam.“Za tvrdokorne ljubitelje horora, uvrštavanje Toda, slavnog po ulozi Kendimena u istoimenom filmu iz 1992. Danas

021

godine, kao ključnog lika koji objašnjava čitavu premisu, bio je praktično šlag na torti.„On vam daje horor legitimitet.„To natprirodno zlo koje dolazi po vas, ideja prokletstva, to se sve povezuje sa Kendimenom", objašnjava Manser.Po pojavljivanju, Poslednja ekskurzija je zaradila 112.036.870 dolara širom sveta, na produkcijskom budžetu od 23.000.000 i nastavak je odmah bio odobren.„Gledanost većine horor filmova opadne za 50 odsto posle prvog vikenda, a mi smo gledali kako se film penje na blagajnama", priseća se Redik.On je dobio priliku da radi na sledećem nastavku sa svežim obrtom - nova kohorta tinejdžera i odraslih likova uspevaju da izbegnu prvobitnu namenjenu smrt, još pre događaja iz Poslednje ekskurzije 2, zato što su preživeli iz FD1 sišli sa ozloglašenog leta 180.„Tako se prati kako se paukova mreža efekata uklapa u činjenicu da su svi naši životi povezani", dodaje.Ključni elementi franšizeSvaki film iz serijala Poslednja ekskurzija je povezan na neki način, mali ili veliki.Od jednog lika koji je prevario smrt zato što je drugi lik, u zasebnom filmu, uzeo poslednju bioskopsku kartu namenjenu za njega, do ogromnog obrta Poslednje ekskurzije 5 da je on prednastavak originalnog filma - glavni junak preživljava do samog kraja tog filma, samo da bi stradao na letu 180.„U tome se krije deo glavne zabave ove franšize.„Ne bi li bilo zabavno videti kako se sva ta povezanost zapravo realizuje?

„Mreža smrti je mnogo detaljnija i viša matematika nego što smo mogli da zamislimo. 021

Danas

godine, a ovde se pojavljuje u poslednjoj ulozi na velikom platnu, koja obuhvata potresan i, kako se ispostavlja, improvizovan monolog.„Rekli smo mu da batali scenario i da nam govori o onome što mu je na pameti, a on je rekao: ‘Negujte, prihvatite i volite svaki trenutak koji imate, zato što nikad ne znate kad će svemu doći kraj’.„I to je odgovaralo i liku i franšizi, ali je to i on, kao glumac, koji se obraća direktno publici o vlastitom nasleđu, vlastitom delu, o njegovim osećanjima o životu i smrti, sve je to upakovano zajedno“, priseća se Lipovski.

Legenda horora Toni Tod se poslednji put pojavio u nastavku NasleđaNasleđe i kulturološki uticaj Poslednje ekskurzije su i dalje snažni, pogotovo danas kad ga prepoznajete u drugim filmovima kao što je ovogodišnji Majmun, sa slično složenim sekvencama smrti.A što se tiče franšize koju pokreće bezbroj načina na koje možemo da umremo, postoji i bezbroj mogućnosti za nastavke.Ako Nasleđa budu dobro prošla na blagajnama, mogli bismo da doživimo da se univerzum proširi dublje u istoriju – Stajn i Peri veruju da su ideje piratskog broda i „Igre prestola koja sreće Poslednju ekskurziju“ već bile razmatrane za buduće delove.Ali bez obzira na to gde završi priča svake pojedinačne Poslednje ekskurzije, postoji jedna konstanta – smrt nas sve izjednačava, tako da samo ostanite oprezni i pratite znakove.„Ako se vozim a ispred mene je kamion sa deblima, prebaciću se u drugu traku“, kaže Čajer.Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. Danas