Article-cluster size (# of articles)
new weight
old weight
lower/upper
Articles count
Total similarity
Avg. similarity
Total chr length
Sentence # average
Sentence # variation
257
6.83
10.56
123.33/5.22
257.00
22.70
0.09
18267.00
1.00
0.00
All clustering variants
Old ranking - len = 257
396 ■ 0.99/0.01 ■ 26 ■ 508.4
Best clustering variants
396 0.99/0.01 26 508.4
Danas

Filmskim autorima iz Srbije i inostranstva večeras su u Beogradu uručene nagrade u okviru Međunarodnog festivala dokumentarnog filma „Beldocs“.Na dodeli nagrada u Dorćol Platz-u okupljenima su se obratili brojni autori nagrađenih filmova, kao i članovi različitih žirija.Na festivalu je prikazano 86 filmova, u 18 programskih celina.U izboru najboljeg kratkometražnog filma, specijalna priznanja su dobili filmovi „Ti, reko“ poljske autorke Izabele Zubricke i „Inventar“ domaćeg režisera Ivana Markovića.Glavna nagrada u ovoj kategoriji pripala je filmu „Obična kruška“ slovenačkog režisera Gregora Božića.Žiri za najbolji međunarodni film činili su Vojček Diduškov, Dragana Jovanović i Igor Bezinović, a specijalno priznanje je dobio film „Dimon i Marijana“ kanadskih autora Pjer-Luka Latulipa i Martina Furnijea, koji su se u svom obraćanju okupljenima osvrnuli na aktuelnu političku situaciju u Srbiji i pozdravili studente u blokadi.„Kanada je sa vama“, poručili su oni.Glavna nagrada za najbolji međunarodni film pripala je filmu „Pejzaž i bes“ švajcarske režiserke Nikol Fugel.U srpskom takmičarskom programu učestvovalo je 12 kratkometražnih i dugometražnih filmova, a filmove su ocenjivali Pavle Levi, Margo Meka i Goran Hugo Olson.Olson je izjavio da je u Beograd došao kako bi podržao proteste na čelu sa studentima u blokadi.Za najbolji film srpskog takmičarskog programa, kao i za najbolju kameru i montažu izabran je film „Krila i tlo“ Stefana Maleševića o bektaškoj zajednici u Severnoj Makedoniji.Nagradu za najbolju montažu primila je Jelena Maksimović i posvetila je studentima u blokadi.Specijalno priznanje u ovoj kategoriju dobili su kratkometražni film „Skriveno u lišću“ Milana Milosavljevića, kao i „Kada je zazvonio telefon“ Ive Radivojević.Za najbolji film u omladinskoj – „teen“ selekciji, gde žiri čine mladi, izabran je film „Tamo gde deca nemaju ime“, holandske režiserke Džamile van der Hulst.Nagrada publike za najbolji evropski film biće dodeljena sutra, kada će festival biti zvanično zatvoren.Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas. Danas

00:00 h 29-May-2025
  • Najnovija verzija ovog spektakularnog mjuzikla, oživljenog 2019–2020.
  • ◉ Evropska premijera najnovije verzije francusko-kanadskog mjuzikla “Don Žuan” u Beogradu!
10:35 h 26-May-2025
  • Peti dan 18. Beldocs festivala imao je vrlo posećene programe tokom celog dana.
  • "Marble Ass" 30 godina kasnije, Ben Rivers pred publikom Beldocsa petog dana festivala
10:11 h
  • „Njih više nema“: Između stradanja i nade - Predstava koja osvaja publiku EMOTIVNA DRAMA NA SCENI Mirjana Karanović i Svetozar Cvetković - susret oči u oči sa presnim životom Osnovni koncept predstave obuhvata slojevito ispričane tematike stradanja, sećanja i nade.
  • „Njih više nema“: Između stradanja i nade
09:16 h
  • Otvaranje izložbe slika „Enigmatičnost iskustva – Ljubica Cuca Sokić“ biće u Centru za kulturu i turizam Mladenovac, u utorak 27. maja u 20 časova.
  • Otvaranje izložbe slika „Enigmatičnost iskustva - Ljubica Cuca Sokić“ 27.maja
09:00 h
  • Kultni novosadski pank sastav Pekinška patka već izvesno vreme funkcioniše kroz dve frakcije.
  • Ono što se našem pevaču Čonti desilo je "bolest" zvana frontmenska groznica
04:30 h
  • Živko P. Belotrepić (1864-1935), trgovac.
  • Živko P. Belotrepić, trgovac iz Kruševca, pre 120 godina otvorio Višu žensku školu
04:00 h
  • Simfonijski orkestar i Hor Radio-televizije Srbije uz šefa-dirigenta Srboljuba Dinića i ove godine za Svetski dan muzike priprema pravi spektakl.
  • Simfonijski orkestar i Hor RTS-a spremaju spektakl za Svetski dan muzike
Beta

Film i TV | Izvor: Beta | 26.05.2025 Filmskim autorima iz Srbije i inostranstva večeras su u Beogradu uručene nagrade u okviru Međunarodnog festivala dokumentarnog filma "Beldocs".Na dodeli nagrada u Dorćol Platz-u okupljenima su se obratili brojni autori nagrađenih filmova, kao i članovi različitih žirija.Na festivalu je prikazano 86 filmova, u 18 programskih celina.U izboru najboljeg kratkometražnog filma, specijalna priznanja su dobili filmovi "Ti, reko" poljske autorke Izabele Zubricke i "Inventar" domaćeg režisera Ivana Markovića.Glavna nagrada u ovoj kategoriji pripala je filmu "Obična kruška" slovenačkog režisera Gregora Božića.Žiri za najbolji međunarodni film činili su Vojček Diduškov, Dragana Jovanović i Igor Bezinović, a specijalno priznanje je dobio film "Dimon i Marijana" kanadskih autora Pjer-Luka Latulipa i Martina Furnijea, koji su se u svom obraćanju okupljenima osvrnuli na aktuelnu političku situaciju u Srbiji i pozdravili studente u blokadi."Kanada je sa vama", poručili su oni.Glavna nagrada za najbolji međunarodni film pripala je filmu "Pejzaž i bes" švajcarske režiserke Nikol Fugel.U srpskom takmičarskom programu učestvovalo je 12 kratkometražnih i dugometražnih filmova, a filmove su ocenjivali Pavle Levi, Margo Meka i Goran Hugo Olson.Olson je izjavio da je u Beograd došao kako bi podržao proteste na čelu sa studentima u blokadi.Za najbolji film srpskog takmičarskog programa, kao i za najbolju kameru i montažu izabran je film "Krila i tlo" Stefana Maleševića o bektaškoj zajednici u Severnoj Makedoniji.Nagradu za najbolju montažu primila je Jelena Maksimović i posvetila je studentima u blokadi.Specijalno priznanje u ovoj kategoriju dobili su kratkometražni film "Skriveno u lišću" Milana Milosavljevića, kao i "Kada je zazvonio telefon" Ive Radivojević.Za najbolji film u omladinskoj - "teen" selekciji, gde žiri čine mladi, izabran je film "Tamo gde deca nemaju ime", holandske režiserke Džamile van der Hulst.Nagrada publike za najbolji evropski film biće dodeljena sutra, kada će festival biti zvanično zatvoren. Beta

Danas

Dom omladine Beograda, u okviru projekta Creative Moxie: Catalyst for Creative Revolution, koji je podržao British Council, 12. i 13. juna 2025.

organizuje diskusioni forum posvećen jačanju uloge žena u filmskoj industriji.Diskusioni forum: Žene u filmskoj industriji okupiće profesionalke i profesionalce iz oblasti filma, organizatorke i organizatore filmskih festivala, kao i sve one koji se bave različitim aspektima filmske umetnosti.Kreiran je kao platforma za razmenu iskustava, konkretnih saveta i razvoj zajedničkih strategija za osnaživanje žena u filmskom sektoru, uz otvaranje prostora za konstruktivne diskusije o izazovima i mogućnostima sa kojima se žene susreću na profesionalnom nivou.Tokom dva dana, biće organizovane tribine, panel diskusije, okrugli stolovi i predstavljanje uspešnih priča žena iz sveta filma, sa ciljem da se kroz inspirativne primere i otvoreni dijalog doprinese boljoj vidljivosti i ravnopravnosti žena u industriji, ali i napredovanju samog filmskog sektora.Na forumu će se razgovarati o ključnim aspektima autorskog prisustva žena u savremenom dokumentarnom filmu, uz poseban fokus na rodne perspektive i tematske pristupe u okviru različitih žanrova.Biće reči o profesionalnim izazovima sa kojima se žene suočavaju u filmskoj industriji danas – od pristupa finansiranju i projektima, do pozicioniranja u odlučujućim kreativnim ulogama.Učesnice će podeliti svoja iskustva o radu u regionalnim kontekstima, naročito kada je reč o režiji na Balkanu, i osvrnuti se na načine na koje lokalne sredine oblikuju njihov umetnički izraz i karijerni put.Posebna pažnja biće posvećena značaju decentralizacije kroz uspešne prakse festivala van velikih gradova, kao i ulozi međunarodnih mreža i umrežavanja u jačanju nezavisne scene.Takođe, biće predstavljene mogućnosti institucionalne podrške kroz evropske programe namenjene razvoju filmskih festivala i jačanju kulturne saradnje, a deo programa biće posvećen i prikazivanju inovativnih narativa nastalih u okviru savremenih edukativnih inicijativa u oblasti digitalnog pripovedanja.Forum je namenjen profesionalkama i profesionalcima iz oblasti kulture i filma – iz Srbije, regiona i Evrope, ali je otvoren i za sve one koji žele da pokrenu, unaprede ili podrže inicijative za veću ravnopravnost i osnaživanje žena u filmskoj industriji.Fokus će biti na direktnoj razmeni iskustava, praktičnim savetima i zajedničkom razvoju strategija koje podržavaju žene u svim fazama rada i stvaralaštva.Foto: DOB promoUčešće na Forumu je besplatno, ali zbog ograničenog broja mesta i želje da se omogući kvalitetan i fokusiran dijalog, prijava je obavezna za sve učesnice i učesnike Foruma.Rok za prijavu je 5. jun 2025. Danas

Danas

Večeras je u Domu omladine u Beogradu završen međunarodni festival dokumentarnog filma Beldocs, a nagradu publike osvojio je film „Iza osmeha“ reditelja Marka Đorđevića.Autor je prilikom preuzimanja priznanja kazao da je srećan što se gledaocima dopao njegov prvi dokumentarni film u čijem je središtu život muzičara Vlade Divljana.Film je sastavljen od amaterskih video snimaka koje je Divljan zabeležio svojom kamerom, a koje je njegova porodica pronašla 10 godina nakon njegove smrti, i animacija koje je kreirao Milorad Savanović.Đorđeviću je nagradu, koja se sastoji od statue i 1.500 evra, uručio ambasador Evropske unije u Srbiji Emanuele Žiofre.Direktorka festivala Mara Prohaska Marković rekla je da su tokom svih sedam dana sale bile pune i da je publika zadovoljna repertoarom, a da je većinu filmova povezala tema zajedništva.U izboru najboljeg kratkometražnog filma, specijalna priznanja sinoć su dobili filmovi „Ti, reko“ poljske autorke Izabele Zubricke i „Inventar“ domaćeg režisera Ivana Markovića.Glavna nagrada u toj kategoriji pripala je filmu „Obična kruška“ slovenačkog režisera Gregora Božiča.Glavna nagrada za najbolji međunarodni film pripala je ostvarenju „Pejzaž i bes“ švajcarske režiserke Nikol Fugel.Za najbolji film srpskog takmičarskog programa, kao i za najbolju kameru i montažu izabran je film „Krila i tlo“ Stefana Maleševića o bektaškoj zajednici u Severnoj Makedoniji.Više od 80 filmova iz celog sveta i Srbije prikazano je na ovogodišnjem festivalu, a poseban fokus bio je na biografskim dokumentarcima.Na repertoaru su bila ostvarenja koja se bave životom Vlade Divljana, Dejvida Linča, Zvonka Bogdana, Marije Kalas, Emerika Bluma, Ljubivoja Tadića i drugih.Teme ostalih filmova su bile obrazovanje, odnos ljudi i životinja, društvo, umetnost i muzika, nauka i tehnologija, istorijske perspektive i svakodnevica.Festival „Beldocs“ osnovan je 2008.

godine, a organizatori tvrde da je poslednjih godina prepoznat kao jedan od najvažnijih međunarodnih dokumentarnih festivala u ovom delu Evrope.Autor je prilikom preuzimanja priznanja kazao da je srećan što se gledaocima dopao njegov prvi dokumentarni film u čijem je središtu život muzičara Vlade Divljana.Film je sastavljen od amaterskih video snimaka koje je Divljan zabeležio svojom kamerom, a koje je njegova porodica pronašla 10 godina nakon njegove smrti, i animacija koje je kreirao Milorad Savanović.Đorđeviću je nagradu, koja se sastoji od statue i 1.500 evra, uručio ambasador Evropske unije u Srbiji Emanuele Žiofre.Direktorka festivala Mara Prohaska Marković rekla je da su tokom svih sedam dana sale bile pune i da je publika zadovoljna repertoarom, a da je većinu filmova povezala tema zajedništva.U izboru najboljeg kratkometražnog filma, specijalna priznanja sinoć su dobili filmovi „Ti, reko“ poljske autorke Izabele Zubricke i „Inventar“ domaćeg režisera Ivana Markovića.Glavna nagrada u toj kategoriji pripala je filmu „Obična kruška“ slovenačkog režisera Gregora Božiča.Glavna nagrada za najbolji međunarodni film pripala je ostvarenju „Pejzaž i bes“ švajcarske režiserke Nikol Fugel.Za najbolji film srpskog takmičarskog programa, kao i za najbolju kameru i montažu izabran je film „Krila i tlo“ Stefana Maleševića o bektaškoj zajednici u Severnoj Makedoniji.Više od 80 filmova iz celog sveta i Srbije prikazano je na ovogodišnjem festivalu, a poseban fokus bio je na biografskim dokumentarcima.Na repertoaru su bila ostvarenja koja se bave životom Vlade Divljana, Dejvida Linča, Zvonka Bogdana, Marije Kalas, Emerika Bluma, Ljubivoja Tadića i drugih.Teme ostalih filmova su bile obrazovanje, odnos ljudi i životinja, društvo, umetnost i muzika, nauka i tehnologija, istorijske perspektive i svakodnevica.Festival „Beldocs“ osnovan je 2008. Danas

Beta

Film i TV | Izvor: Beta | 27.05.2025 Večeras je u Domu omladine u Beogradu završen međunarodni festival dokumentarnog filma Beldocs, a nagradu publike osvojio je film "Iza osmeha" reditelja Marka Đorđevića.Autor je prilikom preuzimanja priznanja kazao da je srećan što se gledaocima dopao njegov prvi dokumentarni film u čijem je središtu život muzičara Vlade Divljana.Film je sastavljen od amaterskih video snimaka koje je Divljan zabeležio svojom kamerom, a koje je njegova porodica pronašla 10 godina nakon njegove smrti, i animacija koje je kreirao Milorad Savanović.Đorđeviću je nagradu, koja se sastoji od statue i 1.500 evra, uručio ambasador Evropske unije u Srbiji Emanuele Žiofre.Direktorka festivala Mara Prohaska Marković rekla je da su tokom svih sedam dana sale bile pune i da je publika zadovoljna repertoarom, a da je većinu filmova povezala tema zajedništva.U izboru najboljeg kratkometražnog filma, specijalna priznanja sinoć su dobili filmovi "Ti, reko" poljske autorke Izabele Zubricke i "Inventar" domaćeg režisera Ivana Markovića.Glavna nagrada u toj kategoriji pripala je filmu "Obična kruška" slovenačkog režisera Gregora Božiča.Glavna nagrada za najbolji međunarodni film pripala je ostvarenju "Pejzaž i bes" švajcarske režiserke Nikol Fugel.Za najbolji film srpskog takmičarskog programa, kao i za najbolju kameru i montažu izabran je film "Krila i tlo" Stefana Maleševića o bektaškoj zajednici u Severnoj Makedoniji.Više od 80 filmova iz celog sveta i Srbije prikazano je na ovogodišnjem festivalu, a poseban fokus bio je na biografskim dokumentarcima.Na repertoaru su bila ostvarenja koja se bave životom Vlade Divljana, Dejvida Linča, Zvonka Bogdana, Marije Kalas, Emerika Bluma, Ljubivoja Tadića i drugih.Teme ostalih filmova su bile obrazovanje, odnos ljudi i životinja, društvo, umetnost i muzika, nauka i tehnologija, istorijske perspektive i svakodnevica.Festival "Beldocs" osnovan je 2008.

godine, a organizatori tvrde da je poslednjih godina prepoznat kao jedan od najvažnijih međunarodnih dokumentarnih festivala u ovom delu Evrope. Beta

Danas

Brem StokerDozvolite mi, poštovani čitaoci, da se ovde prepustim čarima bivanja građanom sveta i odigram jednu trač partiju, ne udaljavajući se previše od teme.Stoker je tokom studija drugovao sa Vilijem Vajldom, izvesnim momkom iz klase, pa je tako upoznao i postao blizak i sa njegovim mlađim bratom, daleko zvučnijeg imena – Oskar (takođe studentom Trinitija).Pesnikinja Esperanca Vajld, njihova majka, podržavala je i bodrila Brema Stokera na početku spisateljske karijere.Oskar se neko vreme zabavljao sa lepoticom po imenu Florens Balkombi (the beauty je nadimak koji joj je nadenuo Vilijem Gledston, britanski premijer u četiri mandata), ali se ona brzo posle njihovog raskida udala za Brema.Pisac Slike Dorijana Greja je bio pogođen takvim raspletom i burno je reagovao.Prema zapisu koji su u javnost izneli Stokerovi naslednici, „nakon raskida, Oskar Vajld je pokazao sklonost ka drami, zahtevajući od nje da mu vrati sitni nakit, dok je istovremeno nastavio da joj aninimno šalje cveće“.Prašina se, na kraju, slegla.Uprkos ovoj epizodi, Stoker i Vajld su ostali dobri prijatelji, što nije sprečilo one sklone spletkama da vide ključ za razumevanje najslavnijeg vampira u činjenici da je Stoker počeo da piše Drakulu odmah nakon što je 1895.

Vajld završio u zatvoru zbog navodnog nedoličnog ponašanja.Međutim, roman ne nudi jako uporište za povezivanje lika Nosferatua i Oskara Vajlda.U intervjuu Britiš vikliju (The British Weekly) 1. januara 1897, Brem Stoker je rekao da je na njemu radio oko tri godine, proučavajući legende i folklorne motive različitih naroda – Kineza, Poljaka, Rusa, Nemaca, Turaka…Kao direktne izvore, naveo je knjige Eseji o sujeverju rumunskog naroda Emili Džerard i Vukodlaci Beringa Gulda.Zasigurno je čitao Opis vlaške i moldavske kneževine uz političke komentare Vilijema Vilkinsona.Nesporan je uticaj i Karmile Šeridena Le Fanua, kao i drugih ostvarenja gotičkog žanra.U legendi ga je, kaže, privukla nerazmrsiva veza „misterije i činjenice“.Kad je reč o istorijskoj ličnosti na kojoj je izgrađen lik grofa Drakule, tačnije vlaškom vladaru Vladu Cepešu, poslednje studije na osnovu biomolekula uzetih sa jednog njegovog pisma pokazuju da je, silom prilika, bio – vegan!Naime, u 15. veku je Evropom preovlađivala veoma hladna klima i bila je oskudica hrane, tako da su i vladari vrlo retko jeli meso.Čak postoje pretpostavke da je bolovao od hemolakrije (povezane sa bakterijskim konjuktivitisom) zbog koje bolesnici imaju krvave suze, kao i da je imao probleme sa disajnim organima. Danas

Danas

A to je prvi korak ka promeniPod svetlima Rivijere i senkama globalne nestabilnosti, upravo održani filmski festival u Kanu je još jednom dokazao da film nije samo umetnost, već i politički čin.Ovogodišnja selekcija bila je prožeta filmovima koji hrabro ulaze u teritorije političke okrutnosti, tiranije, cenzure, institucionalnog nasilja i kolektivne traume — tamo gde se fikcija susreće sa stvarnošću, a umetnost postaje svedok.Ovogodišnji festival nije tražio heroje — tražio je svedoke.U atmosferi narastajućeg autoritarizma, ratova, izbegličkih kriza i digitalne manipulacije, filmovi prikazani u Kanu ove godine postavili su jedno veliko pitanje: može li umetnost zaista promeniti svet?Možda ne odmah.Ali može ga opisati, razotkriti, osvetliti.A to je prvi korak ka promeni.Jedan od najzapaženijih filmova bio je “It Was Just an Accident” iranskog reditelja Džfara Panahija — mračna, sarkastična parabola o pojedincu koji slučajno postaje simbol otpora u autokratskom sistemu.Panahi, koji i dalje radi pod zabranama, uspeva da kroz minimalistički stil otvori široki prostor za promišljanje o represiji, manipulaciji istinom i apsurdnosti birokratske moći.Snažan politički naboj imao je i “Two Prosecutors” ukrajinskog autora Sergeja Loznice, koji daje moćan, ubitačan portret staljinističkog vremena i pokušaja pobune.Tu je bio i briljantni, raskošni film Kleber Mendosa Filje “Tajni agent”, o diktaturi u Brazilu 70-ih godina.U tom ključu treba pomenuti i “The Disappearance of Josef Mengele” ruskog reditelja Kirila Serebrenikova, koji istražuje postratno licemerje međunarodne zajednice kroz traganje za nacističkim zločincem koji se godinama krio u Latinskoj Americi.Priča o nepravdi u vremenu mira odzvanja kao kritika današnjih političkih kompromisa.Iako je festival okasnelo i prilično sramežljivo i neadekvatno izrazio svoju podršku Gazi, film o Gazi – “Put your soul on your hand and walk”, Sepident Farsi i poginule koautorke Fatme Hasona, doneo je intiman i potresan prikaz života u jednom od najdužih i i najtežih sukoba modernog doba.Kroz poetski, ali i dokumentaristički pristup, film osvetljava svakodnevicu stanovnika Gaze, boreći se protiv zaborava i pokušavajući da probije barijere globalne indiferentnosti.Njegova snaga leži u ljudskim pričama ispričanim iz prve ruke, koje podsećaju na univerzalnu vrednost dostojanstva i otpora u najtežim okolnostima.Ako je politički film bio glas, porodična drama bila je eho — tiši, ali jednako potresan.Mnoga ostvarenja bavila su se lomovima unutar porodica: generacijskim jazom, prekinutim odnosima, tišinom koja traje decenijama.Film “Sentimental Value” Joakima Trira jedan je od najzrelijih i emocionalno najsnažnijih filmova festivala.Kroz priču o dve sestre, koje se nakon majčine smrti ponovo sreću sa dugo odsutnim ocem, Trir secira odnose u porodici kao složeni mehanizam pun neizrečenih emocija, stida i čežnje.Kroz atmosferu nežnih nesporazuma i praznih pogleda, film postaje oda onome što nikad nismo imali hrabrosti da kažemo.Sličan ton ima i “Sound of Falling” Mašhe Šilinski — fascinantna višegeneracijska nemačka saga o ženama.Film o traumama, krivici, stidu i čežnji u Nemačkoj XX i XXI veka, sačinjen kao najbolja vizuelna tapiserija.Jedinstveno ostvarenje ponudio je i špansko-francuski reditelj Olivije Lakse sa “Siratom”.Pričom o ocu i sinu u potrazi za nestalom ćerkom i sestrom kroz marokansku pustinju, koja se od običnog putovanja transformiše u introspektivnu odiseju, koja istražuje teme porodice, gubitka i duhovne spoznaje.Ali i sveta u kome živimo.Tu je i poslednji opus braće Darden – “Jeunes meres”.U ovom izvanrednom, iskrenom i snažnom filmskom zapisu o deci koja rađaju decu, braća Darden osvetljavaju i sistemsku nepravdu prema mladim samohranim majkama imigrantskog porekla.Ovogodišnji Kanski festival podsetio nas je da ljubav — bilo romantična, porodična ili prijateljska — nije bekstvo od stvarnosti, već njeno najdublje ogledalo.Da u vremenu podela i nasilja, najradikalnije što možemo da uradimo jeste da volimo: iskreno, slobodno, van šablona.U filmu “The History of Sound Olivera Hermanusa”, ljubav između dvojice muškaraca u vremenu Prvog svetskog rata prikazana je sa poetičnom diskretnošću.Film ne senzacionalizuje, ne objašnjava — samo beleži, kao ton-zapis emocija koje nisu mogle biti javne, ali su bile duboke i stvarne.Hafsia Herzi u “Maloj sestri“ prikazuje ljubav između dve žene u zajednici gde takva osećanja nisu poželjna — i upravo kroz tu zabranjenost, film pronalazi prostor za slobodu.Njihova bliskost nije politički gest, već ljudska potreba — da se dodirne, razume, voli.U “Eleanor the Great”, Skarlet Johanson donosi toplu, introspektivnu priču o prijateljstvu dve žene u kasnim godinama života, gde se platonska nežnost preliva u nešto dublje.Treba pomenuti i sofisticirani i ushićujući omaž Godaru i francuskom Novom talasu, koji je potpisao Linkleter, kao i poslednje delo genijalnog kineskog sineaste Bi Gana “Vaskrsenje”, hipnotičku odiseju snova i sećanja, u kome je koristio raskošne vizuelne vinjete, koje prepliću kinesku storiju i mit.I tako dolazimo i do nagrada.I do žirija.Međutim, verujući da umetnost zahteva slobodu izraza i nepristrasno vrednovanje, oslobođeno spoljašnjih pritisaka i identitetskih kriterijuma, žiri se opredelio da prosuđuje isključivo na osnovu umetničkog kvaliteta dela, ne podležući uticajima.Zato treba reći da je žiri, na čelu sa Žilijet Binoš koji je bio pred veoma teškim zadatkom – da u selekciji, možda bez remek-dela, ali sa brojnim ostvarenjima vrhunskog, retkog kvaliteta, izabere najbolje.I mogu vam reći da mislim da je to briljantno uradio.Nagrade su otišle u prave ruke!Počev od Zlatne palme sjajnom Panahiju, pa nadalje u svim kategorijama.Posebno želim da istaknem Nagradu žirija, koja je dodeljena i Maši Šilinski i Oliveru Lakseu, nesumnjivo najoriginalnijim glasovima u ovogodišnjoj selekciji.A na to se nadovezuje i Specijalna nagrada, koja je otišla u ruke kineskog reditelja Bi Gana, za njegovu smelu viziju i antologijski projekat “Vaskrsenje”.Ono što je neverovatno, ali istinito, je, da je među onima koji sinoć nisu nagrađeni, veliki broj dela koja će vas podjednako, ako ne i više ushititi.Pred vama je godina puna velikih umetničkih izazova i verujem inspirativnih trenutaka, kako emocionalnih, tako i vizuelnih.Jedino mi preostaje da vam poželim da uživate.Što se mene tiče, pored zadovoljstva što sam prisustvovala magičnim trenucima koji su se odvijali na filmskim platnima, među brojnim susretima koje sam imala na ovom festivalu, najdraži i najznačajniji mi je nesumnjivo bio onaj sa Džulijenom Asanžom.To sam doživela i primila kao nagradu.

Algoritmi su nova inkvizicijaDva dokumentarca istakla su se kao intelektualne žile kucavice festivala: “Julian Assange – The Truth Is On Trial” i “Orwell”.Prvi je intiman, a istovremeno potresan portret borbe za slobodno novinarstvo, u kojem se život Džulijana Asanža postavlja kao simbol otpora sistemima moći koji operišu iz senke.Drugi, “Orwell”, ne govori samo o piscu 1984, već o našoj stvarnosti — gde se jezik iskrivljuje, informacije oblikuju prema političkom interesu, a algoritmi su nova inkvizicija.Prodane duše i komunistiJoš je slavni Žan Kokto, reditelj i pisac, koji je bio predsednik žirija kanskog festivala tri puta -1953,1954. Danas

Danas

Umetnički događaj “La Divina: Večna Kalas” održaće se 17. juna 2025.

na Belom dvoru, inspirisan životom i zaostavštinom legendarne operske dive Marije Kalas.Ova jedinstvena produkcija, koju je osmislio priznati internacionalni umetnik Pavel Kir, predstaviće međunarodno poznatu sopranistkinju Mariju Jelić i nagrađivanu glumicu Katarinu Radivojević, pružajući gostima nezaboravno veče živog umetničkog izraza, opere i dramskog pripovedanja, sa osvrtom na istoriju, u duhu elegancije epohe 50-ih godina prošlog veka.Umetnički događaj “La Divina: Večna Kalas” ima ograničen broj mesta, a ulaznice se mogu nabaviti preko platforme Cooltix.Sva sredstva prikupljena tokom večeri biće donirana Međunarodnoj operskoj fondaciji sa sedištem u Srbiji, u cilju podrške narednih generacija srpskih umetničkih talenata.Umetnički događaj počinje u 21 čas, a gosti će biti dočekani u duhu klasične elegancije 1950-ih godina, uz mogućnost dolaska u “vintidž” automobilima i srdačan doček domaćina u kostimima tog vremena, što će stvoriti atmosferu uranjanja u svet Kalasove.Veče počinje ekskluzivnom turom kroz istorijske sale Belog Dvora, piće dobrodošlice i pogled na kraljevski vrt, nakon čega će gosti prisustvovati jedinstvenom imerzivnom spektaklu iz tri čina:I čin — “Uzdizanje”: Uživo izvođenje arije “Casta Diva” Belinija u interpretaciji Marije Jelić uz slikanje uživo Pavela Kira – slika koja odražava duhovno buđenje Kalas.II čin — “Prelom”: Snažan monolog glumice Katarine Radivojević, u kombinaciji sa izvođenjem Marije Jelić arije “Vissi d’arte” Pučinija i živim slikanjem Pavela Kira, otkrivajući unutrašnje borbe operske dive.III čin — “Sećanje”: Potresno oproštajno izvođenje “Addio del passato” Verdija u izvođenju Marije Jelić, koje prenosi poslednje odjeke izuzetnog života Kalasove, uz vizuelnu pratnju Katarine Radivojević i Pavela Kira.O umetnicima:Pavel Kir je međunarodno priznati umetnik poznat po svojim emocionalno intenzivnim delima koja kombinuju slikarstvo, digitalne medije i performans.Marija Jelić je renomirana sopranistkinja poznata po svojim snažnim, emotivno snažnim nastupima, koja osvaja publiku širom sveta.Katarina Radivojević je nagrađivana Srpska glumica poznata po svojim duboko emotivnim ulogama u pozorištu, filmu i televiziji.“LA DIVINA: Večna Kalas” – događaj na kome se se umetnost, muzika i istorija spajaju u jedno nezaboravno veče 17. juna na Belom dvoru.Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Danas

Danas

godine, za koju sam u jednom tekstu ustanovio da je pomalo genije.Uz to, ume i odlično da odabere audicije na koje će otići, pa je tako nedavno dala glumački doprinos u dva filma koji su se našli na Danasovoj listi najboljih filmova godine (novozelandski „Bad Behaviour“ u kojem je toliko iritantna da je nervno labilna glavna junakinja u tumačenju Dženifer Koneli masakrira stolicom, i „La Bête“/“Zver“ Bertrana Bonela gde ima par dugačkih i odličnih scena sa Leom Sejdu).Foto: IMDb U teškom prevodivom filmu „Wobble Palace“ (neka bude „Klimava palata“; 2018) Kotljarenko i Nekrasova igraju mladi par koji nakon nekoliko godina ulaganja energije u vezu i dizajniranje životnog prostora (pre u ovo drugo, što je dobar ugao analize prioriteta modernog čoveka) shvataju da je međusobna intelektualna i seksualna privlačnost na izdisaju.Jedan vikend odvajaju za test „singl“ egzistencije, što je, opet, povezano sa kontrolom stambenog prostora, te on u subotu dovodi nekoliko ženskih „tinder spojeva“, dok ona u nedelju provodi vreme sa novim i starim poznanicima koje je upoznala na starinski, fizički i trodimenzionalni način.I to je, otprilike, fabula koja vodi do ljubavnog razrešenja, što znači da ukupni kvalitet zavisi kako od dramsko-dijaloških detalja („Wobble Palace“ donekle i spada u „mumblecore“ podvrstu američkog nezavisnog filma) tako od vanfilmske, tj. identitetske zanimljivosti protagonista.U oba segmenta je Kotljarenko – a i Nekrasova (videti njen potpuno poremećeni, umetnosti paranoje Romana Polanskog srodni „The Scary of Sixty-First“) – majstor, te je „Wobble Palace“ obavio festivalski „pos’o“ i autoru dao mogućnost da nadalje stvara u okviru ambicioznijih ekonomskih koordinata.Foto: IMDbZa „Spree“ (od „killing spree“ – kratkotrajni ubilački pohod) iz 2020.

godine je „pribavio“ Džoa Kirija, privlačnog za širu publiku zahvaljujući seriji „Stranger Things“, te vrlo pažljivo odabrao Dejvida Arketa za lik propalog „didžeja“ iz 90-ih i oca glavnog junaka.No, čini se da je uporedo shvatio da digitalni zatvor koji ga inspiriše, i u kojem su obitavali likovi „Klimave palate“, inicira promenu forme, te „Spree“ nema pogled iz „trećeg lica“ i ceo je sazdan od kadrova načinjenih telefonima i kamerama za prismotru.U filmu koji i pored prepoznatljivih glumačkih pojava zbog vizuelnog pristupa ostaje namenjen svedenijem broju gledalaca, Kurt Kankl (Kiri) je duhovno-medijski naslednik ubice iz belgijskog mikrobudžetskog čuda „Čovek ujeo psa“ („C’est arrivé près de chez vous“, 1992).Setimo se, jurnjava za ekskluzivnim sadržajem je pre tri decenije dokumentarističku ekipu navela da počne da prati svakodnevicu iracionalnog serijskog ubice, da bi i oni sami logičnim redosledom događaja postali prvo saučesnici pa potom i žrtve (ne njegove, on je častan momak koji se drži dogovora).Danas, influenserski paćenik dolazi na ideju da „bustuje“ (očekujem negodovanje čitalaca zbog inflacije „tuđica“, ali jesu usklađene sa temom) svoj bedni nalog tako što počinje uživo da prenosi zločinjenje.Publika koja smatra da ništa više nije stvarno isprva ne reaguje, što filmu „Spree“ dodaje još jednu centrifugalnu osu.Opet, detalji su ključni, i „Spree“ se crnohumorno – a vrlo neusiljeno i organski – zabavlja duhom vremena.Foto: IMDb„Šifra“ („The Code“) je povratak reklo bi se preferiranoj žanrovskoj bazi u vidu ljubavne priče, posle možda i taktičke ekskurzije u bizarni horor-triler.Kako god, neopipljivo društveno zlo ostaje primarni antagonista sa kojim su junaci u konstantnom sukobu ili rizičnoj kolaboraciji.Vrativši se staroj ekipi lišenoj glumačkih prečica do gledaočeve zainteresovanosti, Kotljarenko se usput vraća i u period koronavirusa koji kao da nam se nije dogodio.Par glavnih junaka u proleće 2021. Danas